Kertomuksia ja kuvia tapahtumista

Rekolan Martat tekevät retkiä niin kotimaahan kuin ulkomaillekin.

26.5.2018 tehdään retki itäiselle uudellemaalle

29.-30.9.2018 mennään Tarttoon

Käsityöharrastusta parhaimmillaan

Rekolan Marttojen Ritva Lindblad koiraihmisenä näki Facebookin sivuilla olleen Eläinklinikka Takalan kutsun osallistua, liittyä mukaan kutomaan talkoolaisena anestesiasukkia eläimille. Näitä sukkia käytetään leikkausten aikana, sillä tassut tai käpälät jäävät peiton ulkopuolelle ja tarvitsevat lämmintä suojaksi.

Idean tähän klinikalla työskentelevä Titta Pöytälaakso sai oululaisen klinikan sivuilta. Eläinklinikka Takalan Facebook-sivuille tehtiin päivitys tammikuussa ja siitä päivitys alkoi leviämään. Käsityöharrastajia kutsuttiin mukaan talkoisiin. Tämä kutsu sai yllättävän suuren suosion, joka kasvoi nopeasti. Tällä hetkellä sivuja on lukenut jo 100000 ihmistä.

Anestesiasukkia tarvitaan klinikalla päivittäin noin 80 paria. Käytön jälkeen ne pestään, steriloidaan, kuivataan ja käytetään uudelleen. Joka tarkoittaa, että edellisen päivän sukat eivät ole käytettävissä vielä seuraavana päivänä. Anestesiasukat ovat sukkia, jotka voivat olla ilman peukaloa tai kantapäätä. Niitä tarvitaan nukutuksen aikana, niitä tarvitaan paljon ja niitä tarvitaan niin isoille koirille kuin pienille marsuille.

Rekolan Martat on vahva yhteisö, jossa tehdään ja opitaan yhdessä. Niin myös kudottiin yhteistuumin 144 anestesiasukkaparia. Ne ovat erilaisia, eri kokoisia ja värisiä. Nämä riittävät 72 koiralle. Sukkalähetys matkasi Vantaalta Nurmoon. Matkaa oli 370 km ja sukat saapuivat eläinklinikalle perjantaina 25.3.2022, päivänä, joka klinikalla oli omakoirapäivä.

Omakoirapäivänä huolletaan ja hoidetaan henkilökunnan omia rakkaita lemmikkejä. Yksi näistä koirista oli 16 viikkoinen Brasilian terrieri sekä Ritva, joka oli 12-vuotias lyhytkarvainen saksan seisoja. Hoidossa oli myös koiria, joille tehtiin erilaisia toimenpiteitä. Kotiinlähdössä oli ajokoira Fiia, joka tulee tikinpoistoon huhtikuun alussa. Yksi koira, Emmi, tuli hoidettavaksi. Se rauhoittui vasta kun sai haistella Ritva-koiraa.

Jos sukkia kertyy yli oman tarpeen, niitä luovutetaan naapuriklinikoille. Nyt maaliskuussa klinikalta on lähetetty anestesiasukkapostia Raaheen, matkaa 270 kilometriä. Nämäkin sukat ovat tulleet innokkailta kutojilta ja mahdollistaneet sen, että tassut pysyvät lämpiminä niin Pattijoella kuin Raahen kaupungin pieneläinklinikalla. Keräyksestä innostuneet ihmiset ovat eri puolilta maata ja eri eläinsuojeluyhdistyksissä lähteneet keräämään sukkia omallekin lähiklinikalleen.

Teksti: Paula Kaunismäki
Kuvat: Raija Rummakko ja Paula Kaunismäki