Kevätretki Vääksyyn 17.5.2014

Aurinkoisena lauantaiaamuna lähdimme klo 8.00 Rekolan kirkolta Koivukylän postin pysäkin kautta kohti Vääksyä, joka on Päijät-Hämeessä sijaitsevan Asikkalan kunnan keskustaajama Päijänteen ja Vesijärven välisellä kannaksella. Alueen läpi kulkee Vääksyn kanava. Näköalaravintola Majakkapaviljongilla Päijänteen rannalla oli odottamassa oppaamme Sisko Ojanperä, joka kertoi  kahvitellessamme seudun historiasta, Anianpellon markkinoista ja kuuluisista huvilavieraista 1880-luvulta lähtien. Mm. Aleksander ja Elisabeth Järnefeltin perhe ja Juhani Aho ovat viettäneet kesiä Vääksyssä. Historiantutkija ja poliitikko J.R. Danielson-Kalmarin huvila toimii museona ja kulttuuri- ja taidenäyttelytilana. Myös ministeri Heikki Ritavuorella oli maatila Pulkkilanharjulla.

Kahviteltuamme kävelimme pitkin Vääksyn kanavaa Menneiden sukupolvien työlle -omistetun muistomerkin kautta lähellä sijaitsevaan Päijännetaloon, joka on entinen meijeri ja nykyisin kalastusmuseo ja luontokeskus. Oppaamme kertoi siellä Rapalan perheen tarinan vaapuntekijästä maailmanmaineeseen.

Senjälkeen kävimme Lauran Kaupassa, joka on aarreaitta uutta ja vanhaa sisustustavaraa etsiville.  Naisten vaatteitakin löytyy. Piipahdimme myös Ranskalaisessa Kyläkaupassa, joka on muoti-outlet ja herkkumyymälä, jossa myös kahvila.

Seuraavaksi vierailimme Asikkalan kauniissa kirkossa, joka rakennettiin tiilestä arkkitehti Georg Wileniuksen piirustusten mukaan vuosina 1877-1880. Aikaisempi, v. 1689 valmistunut puinen ristikirkko purettiin uuden kirkon valmistuttua. Kirkko oli ensimmäisiä Suomessa rakennettuja ristikirkkoja. Siitä on säilynyt kuva kirkon sinetissä. Oppaamme Sisko Ojanperä lausui kirkossa runoja  (mm.  Aale Tynnin Kaarisillan) ja lopuksi lauloimme yhdessä Jo joutui armas aika -virren.

Ajoimme Pulkkilanharjun kautta Kalkkisten kylään, missä sijaitsee Viini-  &  puutarhatila Pihamaa. Tilaa esitteli nuori isäntä. Pihamaan tilaviinit valmistetaan Kalkkisten kantatilan marjoista ja hedelmistä. Viinejä on palkittu viitenä vuonna. Söimme maukkaan maalaislounaan Vanhan tallin Viini-Tuvassa. TilaPuodista voi ostaa viinejä ja mm. vihanneksia ja marjoja. TilaPuodin tuotevalikoimassa on myös muiden paikallisten tuottajien tuotteita mm. tilajuustoja, marjajalosteita, maalaisleipää, makkaroita, jauhoja.

Kopsuontien kautta palasimme Vääksyyn. Viimeisenä käyntikohteena oli Urajärven kartanomuseon kulttuuripuisto. Kartano syntyi vuonna 1653, kun luutnantti Berent Möller otti viljelykseen viisi vuonna 1649 lahjoituksina saamaansa autiotilaa. Tilan kerrotaan olleen tuolloin kuuden manttaalin suuruinen (n. 10700 hehtaaria). Vuonna 1672 luutnantti Möller myi kartanon balttiansaksalaiselle everstiluutnantti Georg Heidemanille, jonka suvun hallussa kartano pysyi vuoteen 1917. Viimeinen omistaja Lilly von Heideman testamenttasi Suomen Muinaismuistoyhdistykselle 80000 markkaa rakennusten ja kartanoalueen ostamiseen sekä 108000 markkaa, joiden koroilla rakennukset ja puisto sekä viimeisten omistajien puistossa oleva hauta oli pidettävä kunnossa. Muinaismuistoyhdistys vuokrasi suuren kivinavetan Helsingin yliopistolle varastokirjastoksi. 4.6.1986 päivätyllä lahjakirjalla Suomen Muinaismuistoyhdistys luovutti Urajärven kartanon sekä siihen kuuluvan ns. kotipalstan Suomen valtiolle ylläpidettäväksi museona sisarusten Lilly ja Hugo von Heidemanin toivomusten mukaan. Empiretyylinen kartanomuseo on avoinna kesäkuukausina.

Rekolassa olimme noin klo 18. Aurinko paistoi koko päivän, ja näimme ihania alkukesän maisemia.

Kiitos Seijalle hyvin onnistuneen retken järjestelyistä ja kiitos osallistujille mielenkiinnosta!

Arja Koponen