Lanka- ja kulttuurimatka Tallinnaan 27.-28.9.2014

Rekolan Marttojen lanka- ja kulttuurimatka Tallinnaan 27.-28.9.2014

Lauantai-aamuna lähdimme Eckerö Linen Finlandialla kohti Tallinnaa, jonne saavuimme klo 11.00.

Matkatavarat veimme vuonna 2007 avattuun Hotelli Berniin, joka sijaitsee vanhassa kaupungissa Aia-kadulla hyvällä paikalla lähellä laivaterminaaleja ja keskustaa. Senjälkeen lähdimme kiertelemään kaupungille. Kävimme mm. käsityömateriaalien tukkuliike Karnaluksissa, joka kuuluu suomalaisten käsityöharrastajien suosikkikauppoihin. Osoite on K.A.Hermanni 1. Piipahdimme myös AS Abakhan Fabrics Eesti, Tartu mnt. 63, joka on myös käsityöliike. Ruokailu oli Maikrahv-ravintolassa Raatihuoneen torin varrella. Tällä kertaa ruokailu ei ihan täyttänyt odotuksia.

Ruokailun jälkeen siirryimme Kansallisooppera Estoniaan katsomaan Charles Gounod´n säveltämää Faust-oopperaa. Jules Barbier´ ja Michel Carré ovat tehneet libreton, joka pohjautuu Johann Wolfgang von Goethen teksteihin.

Sunnuntaina lähdimme aamiaisen ja huoneiden luovutuksen jälkeen bussilla kaupunkikierrokselle. Oppaana toimi Jaanika Kullerkupp. Kadriorgin (Katariinan laakso) puistossa näimme Pietari Suuren rakennuttaman upean barokkilinnan, ihanan joutsenlammen ja suihkulähteen. Kävelimme Kadriorgin puiston läpi arkkitehti Pekka Vapaavuoren  suunnittelemaan Taidemuseo Kumuun Weizenbergi 34. Oppaan johdolla kierrettiin  4. kerros (Vaikeat valinnat, Virolainen taide 1945-1991) ja 3. kerros (Aarreaitta, Virolainen taide 1700-luvun alusta – 1945).  Viron taidemuseon päärakennus on kansallisgalleria ja nykytaidekeskus, joka on modernin arkkitehtuurin nähtävyys.

Näköalapaikalla Toompean mäellä ihailimme Tallinnan maisemia. Ehdimme vielä käydä Piritan esikaupunkialueen korkeimmalla paikalla sijaitsevassa Tallinnan TV-tornissa, josta näkee kirkkaalla säällä Suomeen asti. Osoite on Kloostrimetsa tee 58 A. Torni valmistui virallisesti 11.7.1980.

Kaunis sää suosi koko matkaamme. Helsinkiin saavuimme Tallink Superstarilla klo 18.30.

Matkan järjestelyistä vastasi Astor Matkapalvelu. Matkanjohtajana toimi Seija Pyökeri. Kiitos!

Arja Koponen