Historiaa

1946

Rekolan Marttayhdistyksen perustava kokous pidettiin opettaja Martta Valkeaniemen kotona 26.3.1946.  Jäsenmäärä oli tuolloin 26. Yhdistyksen nimeksi tuli Rekolan Marttayhdistys, mikä muutettiin 1993 Rekolan Martat ry:ksi.

Alkuun Marttaillat pidettiin vuorotellen yhdistyksen jäsenten kodeissa. Vuosien varrella on kokoonnuttu VPK:n talon kerhohuoneessa sekä Rekolan koululla ja vuodesta 1999 lähtien Rekolan kirkolla.  Tähän mennessä suurin jäsenmäärä 58 on ollut vuonna 1948, jolloin mukana oli 25 nuorisojäsentä.

Aloitettaessa jäsenmaksu oli 50 markkaa. Marttailloissa päätettiin kerätä kahvirahaa 5 markkaa/jäsen rahaston kartuttamiseksi. Marttaliitolta saatiin 300 markkaa toimistotarvikkeisiin.

Käsityöt, laulu, lukeminen ja marttaillan kahvitus olivat alkuaikojen ohjelmaa.

Vuonna 1947 joka toinen marttailta oli ohjelmallinen. Ohjelmasta vastasi vuorollaan viiden hengen ryhmä. Marttayhdistykselle ostettiin pesukone, joka kiersi jäsenillä ja kyläläisillä vuokraa vastaan.

1950-luku

Tilattiin mattokangaspuut, viisi tusinaa kahvikuppeja, lusikoita ja marttakangasta paitoihin sekä jäätelökone. 1952 pidettiin ensimmäinen kotitalouskurssi. Jäsenmaksu oli 100 mk ja kahvimaksu 30 mk.

Marttajärjestön 60-vuotispäivää juhlittiin 8.12.1959. Emäntäpäivillä käyntiin 50-luvulla lähes vuosittain ja järjestettiin muitakin retkiä ja kursseja.

1960-luku

Yhdistys vietti 15-vuotis juhlaansa vuonna -61 ja vuonna -62 alkoivat rainaesitykset Rekolan koululla. Yhden rainaesityksen aiheena oli raudan ja jodin puute ravinnossamme. Johtokunta päätti, että kahvileipätarjoilu on marttailloissa supistettava korkeintaan kahteen.  Vuonna -63 yhdistykselle hankittiin sähkökäyttöinen Hoover matonpesijä-lattiankiillottajakoje, mitä martat saivat vuorata 1 markan vuokralla.  Vuonna -65 oli myös Tupperware-esittely, mikä joidenkin mielestä oli vuoden hauskin ilta. Vuonna -66 vietettii yhdistyksen 20-vuotis juhlia palokunnantalolla juhlavin menoin Marttaillan merkeissä. Samalla esiteltiin Upo-linkoa ja mankelia sekä Pamix-koneen käyttöä.

1970-luku

Vuonna -71 käytiin tutustumassa kunnanvaltuuston ja eduskunnan istuntoihin sekä tehtiin retki Tukholmaan. Palokunnantalolla järjestettiin kaksi kuukautta kestävä kutomakurssi ja kurssin töistä järjestettiin näyttely. 1972 toimi opintokerho Elämää ikä kaikki ja osallistujia oli 20. Tarjouduttiin avustamaan seurakuntaa juhlissa ja pidoissa. Vuonna -76 yhdistys oli 30-vuotias ja sitä juhlistettiin täytekakulla joulujuhlissa. Yhdistyksessä todettiin ettei ollut oikein sopiva aika juhlia. Ongelmana oli ollako vai eikö olla ja päätettiin olla ja elää.

1980-luku

Vuonna -80 tehtiin Kööpenhaminan matka yhdessä Päiväkummun marttojen kanssa. 1985 perustettiin Martttupa Laura Mennan pihamökkiin. Siellä pidettiin tiistaitalkoita ja mattoja syntyi 30 metriä ja omeplutöitä tehtiin vanhana ostetulla ompelukoneella. Työn tuloksilla matkailtiin Italiaan Garda-järvelle.Vuonna -86 yhdistys täytti 40-vuotta ja sitä juhlittiin sunnuntai-brunssilla. Vuonna -87 tehtiin kesämatka Rhodokselle ja 1988 osallistuttiin Rekolan kirkon vihkiäisten tarjoilun hoitamiseen ja Marttaillassa saimme tutustua uuteen kirkkoon kirkkoherra Jukka Yrjölän opastuksella.

1990-luku

90-luvulla retkeiltiin mm. Päiväkummun ja Ikaalisten kylpylässä sekä Kyproksella. 1999 osallistuttiin Tiedekeskus Heurekassa Vantaan marttojen yhteistapahtumaan, minkä teemana oli sienet ja lankojen värjääminen.

2000-luku

Vuonna 2001 jäsenmäärä oli pienimmillään 10 henkilöä. Kytötuvalla opetettiin sukkien neulomista ja tapahtumasta tehtiin radiohaastattelu.

2002 yhdistys sai kymmenkunta uutta jäsentä, joten toiminta lähti taas viriämään vanhojen ja uusien marttojen yhteistyöllä. 2004 osallistuttiin Asolan seurakuntatalon vihkiäisten ruokatarjoilun järjestämiseen. 60-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2006, järjestettiin Rekolan koululla kaksi Kokataan yhdessä -kurssia. Opettajana toimi piiriliitosta Hanna Pikkarainen.

2006  jäsenmaksu oli 15 €  ja 2007 30 €, mistä lähtien jäsenmaksuun on sisältynyt kahdeksan kertaa vuodessa ilmestyvä Martat - emäntälehti.

2007  tulivat voimaan Marttayhdistysten uudet säännöt.   Toiminta jatkuu vireänä ja aktiivisena, jäsenmäärän ollessa nyt 102.