Myyjäiset 2021

Myyjäissunnuntai 21.11.2021

Rekolan Martat voivat hyvällä omalla tunnolla sanoa: ”Me teimme sen, me onnistuimme!”

Myyjäiset Rekolan koululla ovat tapahtuma, jota valmistellaan heti, kun edelliset myyjäiset on pidetty, myymättä jääneet tuotteet pakattu ja koulu siivottu. Ja aina käy niin, että leivonnaisia ei jää myymättä, ne loppuvat kesken kaiken. Myyjäiset ovat tapahtuma, jossa myyntipöydät ovat täynnä leivonnaisia ja käsitöitä sekä lapsille ja aikuisille perinteiset arpajaiset. Myyjäiset ovat myös tapahtuma, johon jokainen Martta on tavalla tai toisella valmistautunut ja valmistellut. Myyjäisiin neulotaan ja virkataan kauniita, värikkäitä tuotteita pitkin vuotta, leivonnaisia viikkoa ennen myyjäisiä sekä talkoovoimin karjalanpiirakoita, torttuja ja kahvipullaa edellisenä päivänä.

Myyjäisiä ei voida toteuttaa ilman hyvää suunnitelmaa. Kaikkea jo koettua voidaan aina käyttää hyväksi, mutta koska maailma muuttuu, vaatimukset muuttuvat ja säännökset sanelevat toimintatapoja, on kaikki yksityiskohdat käytävä huolella läpi. Jokainen Martta voi tässäkin kohden tuoda esille omat kokemuksensa, tietonsa ja taitonsa. Tämä on hyvä tapa toimia, josta ei voi muuta kuin oppia jotain uutta.

Vastuunjako on tärkeä ja sen taidon Martat osaavat. Joka vuosi myyjäisistä vastaa myyjäistoimikunta ja sillä on vetäjä, jolla on ohjat käsissä. Valmistelua, suunnittelua ja toteuttamista ei tehdä koskaan ilman varmistusta, tarkistusta, läpikäyntiä ja viimeistä viilausta. Työ vaatii kärsivällisyyttä. Tämänkin taidon Martat osaavat.

Myyjäiset tuottavat hyvin. Hyvällä omalla tunnolla ja myyjäistuotoilla voidaan toteuttaa Marttatoimintaa, joka on mm. yhdistyksen tukemana teatterikäynnit, yhteiset retket ja tutustumiskäynnit eri kohteissa sekä Marttailtoja, jonne voidaan kutsua vierailevia luennoitsijoita. Martat tekevät myös hyväntekeväisyyttä, jota ovat stipendit koululaisille, joulumuistamista vanhustenpalvelulle, villasukkien lahjoittamista palvelutalojen asukkaille sekä osallistumalla seurakunnan joulupuu- ja yhteisvastuukeräykseen.

Kaiken tämän taustalla on aina Martta, joka tekee leivonnaiset omakustannushintaan, joka neuloo sukat ja pipot omista langoistaan ja joka tekee tämän kaiken siksi, että haluaa olla Martta, jolla on ystävänä toinen Martta ja yhteinen tekeminen. Martoilla on taito toimia pyyteettömästi, koska se juuri on olennaisinta ja keskeisintä toimintaa heille. Marttatoiminta ei aja omaa etua, vaan se hyötyy tavoittelemalla epäitsekkäästi tekemisen iloa. Tätä tekemisen iloa ei kukaan saisi kyseenalaistaa.

Carpe diem – Tartu hetkeen.

Teksti: Paula Kaunismäki

Myyjäissunnuntai 21.11.2021

Carpe diem – Tartu hetkeen.

Teksti: Paula Kaunismäki